onsdag 26 november 2008

vad hände denna veckan?

Kom tillbaka från SPA-helgen ganska trött.....( e det meningen?) Förmodligen för att man gick ner i varv så mycket och sov lite mindre än jag brukar göra på helgen. Barnen kom ett par timmar efter jag kommit hem och det är jättemysigt att få träffa dom efter en vecka men jag undrade faktiskt hur dom skulle få mat. Hemskt va? Sen slog vardagen in rejält, jag undrar lite hur man ska få ihop det? (Jag är inte ute efter att någon ska tycka synd om mig eller liknande utan bara reflekterar lite för mig själv...) Jag lämnar barnen ungefär åtta varje morgon och hämtar dom ungefär halv fem. Det är inte svårt att räkna ut att jag inte är på jobb 8 timmar om dagen. På måndagar och onsdagar ska Rasmus vara på träning halv sex vilket betyder att han måste gå hemifrån tjugo över fem, alltså 40 minuter efter jag hämtar... Rasmus vill gärna äta innan han tränar för att han alltid är så hungrig och det lättaste hade väl varit att ge honom ett par mackor, men han vill ha ordentlig mat. Plus att han kommer inte hem förrän kvart i sju igen och ska vi äta då blir det inte tid för läxor förrän halv åtta!!! Alltså, vi skyndar oss hem och äter någon mat som går väldigt fort att göra typ hamburgare, soppa (på burk, jag skäms lite). Men jag har tänkt att vi äter lite bättre tisdagar, torsdagar och fredagar så det är ok. Och sen kan vi börja med läxa när han kommer hem direkt. Nu har Maia börjat på simskola på torsdagar 17.15 vilket betyder att vi måste köra hemifrån SENAST 17.00. Alltså hinner jag inte ens värma burksoppa....så det får nog bli en korv med bröd på badet, som fika typ, och sen laga middag när vi kommer hem. Men då går vår heliga läxdag till simskola och matlagning och när f-n ska jag göra läxa med Rasms då? Kanske kan göra lite medans Maia simmar, om Rasmus klarar att koncentrera sig på badet? Fast jag hade ju tänkt att Rasmus och jag skulle simma då, för han behöver verkligen träna på simningen och det hade varit bra för mig att simma lite så jag får röra mig lite en gång i veckan. Naturligtvis går Rasmus skolarbete först!!!
Har nu medan jag skrivit detta kommit fram till att jag måste gifta mig med en man som tjänar väldigt bra med pengar så att jag kan jobba halvtid varannan veckan och därmed kunna göra läxor på eftermiddagarna med barnen, innan alla aktivteter och middagar och annat. Tror faktiskt tom han ska tjäna så mycket pengar så jag kan få maten lagad och disken undanstoppad, så jag helt kan ägna mig åt barnen. Inte speciellt realistisk tanke...... Hur gör man? Hur gör andra?

3 kommentarer:

A sa...

Ah, dilemmat med att jobba heltid... Och att alla fritidsaktiviteter ligger på så underliga tider. Tror de som schemalägger dem att alla föräldrar slutar kl tre???

Jag brukar försöka planera in mat som går snabbt att laga när vi ska iväg på kvällen. Du kan få några bra recept av mig om du vill. :) Annars kan man göra stor laddning när man har bättre tid, tex göra två lasagne istället för en. Då har man alltid mat som man kan plocka fram ur frysen när det är tidsnöd.

Vad gäller läxorna brukar jag uppmuntra Kajsa (för Johan har ju inte direkt några än) att göra dem på fritids och sedan ta hem dem så att jag bara får kolla. Det funkar rätt bra. Annars får det bli direkt efter maten. Kan ni inte byta läxdag till tisdag, det verkar ju vara den enda dagen ni har ledigt?

Johanna sa...

Bra ideér. Tar tacksamt emot snabba recept, jag har fastnat på hamburgare och burksoppa. Tisdagar är läxdag, definitivt men det räcker inte. Alla läxor (nästan) Rasmus har är sådana som skall övas och övas och nötas in.

Hade någon sagt till mig för bara ett par år sedan att "Johanna du kommer vilja jobba deltid" så hade jag skrattat åt dem!!!

Trollungen sa...

Mitt tips är som Anna också nämner att göra storkok. Gör mer mat än som behövs när du väl lagar mat. Gör två, tre olika rätter så att det inte blir exakt samma varje gång du plockar upp ngt ur frysen. Soppa på burk är helt ok. Det finns även god, bra soppa i "påse". Blanda i lite räkor, kyckling eller grönsaker för att bli lite mättare.

Lite tips från mig, utan barn men ingen tid ändå... :o)